E-marketing

ANALÝZA WEBU A SEO ANALÝZA Analýza webu

Webová stránka je něco jako obchod. Může jít o malý stánek, který prodává jen noviny, anebo o velké centrum, kde nakoupíte i věci, které nebudete nikdy potřebovat. Co ale mají obě místa společného, je schopnost prodat výrobek nebo službu. Zákazníkem se návštěvník vašeho webu stává až při nákupu, aby ale do této fáze vůbec dospěl, musíte si ho předcházet ještě předtím, než do vašeho „obchodu“ vkročí.

Tak jako ve městě do velké míry rozhoduje o úspěchu obchodu výloha, tak o výsledcích webů na internetu rozhoduje jejich viditelnost a přístupnost. Potenciálního zákazníka musíte nejprve nalákat dovnitř, pak ho tam dokázat udržet a nakonec přesvědčit k nákupu. To umí jen web, který mu vyjde vstříc a poskytne mu přehledně informace, které hledá.

ANALÝZA KONKURENCE Analýza konkurence

Jeden starý čínský vojevůdce kdysi napsal, že poznáte-li svého nepřítele, poznáte i sami sebe. Mohl by začít hned přednášet o marketingu, protože přesně takhle to funguje i tady. Na internetu je navíc konkurence velmi dobře vidět a můžete prozkoumat prakticky všechny aspekty jejího podnikání.

Provést podrobnou analýzu konkurence zkrátka musíte. Proč? Protože vaši zákazníci dělají totéž pokaždé, když nakupují. V dnešní době, kdy lze zboží z různých e-shopů interaktivně porovnávat, je velmi důležité, abyste z případného srovnání vítězně vyšli vy.

ANALÝZA NÁVŠTĚVNOSTI Analýza návštěvnosti

Když vám někdo zavolá s tím, že shání půjčovnu vzducholodí, zřejmě ho upozorníte, že se jedná o omyl, protože vy vzducholodě jen prodáváte, a zavěsíte. Když vám na web přijde návštěvník omylem, navýší sice jednorázovou návštěvnost, ale rozhodně si nic nekoupí. Umět pracovat s čísly, které lze vyčíst z webových statistik návštěvnosti, je věda. Pokud je ale umíte odborně posoudit, pak vám mohou přinést cenné údaje.

Analýza návštěvnosti vám tak prozradí nejen, kolik lidí se na vaše stránky vypravilo, ale odkud přišli, co na webu dělali a kam z něj odešli. Mnohdy také dokáže rozluštit, proč se právě takhle chovali. Z předchozího příkladu je tedy zřejmé, že nejde pouze o kvantitu, ale hlavně o kvalitu návštěv – je třeba přilákat ty návštěvníky, kteří hledají přesně to, co nabízíte.

ANALÝZA PŘÍSTUPNOSTI WEBU Analýza přístupnosti webu

Jestli tajně toužíte po kolegyni z práce, ale ona se jeví zcela nepřístupná, pak vězte, že je to zcela normální maskovací chování. Ve skutečnosti se skvěle baví a moc dobře ví, že nepřístupnost je právě to, co vás láká. Jenže u webových stránek to takhle nechodí – jakmile vám nepůjde maximálně vstříc, už se na ni nikdy ani nepodíváte. Může prosit, posílat zamilované newslettery nebo do vás v práci kopat pod stolem, ale marně.

Přístupný web = spokojený zákazník

Proto je vážně důležité, aby váš web od začátku fungoval přehledně, srozumitelně a čitelně. Jeho obsah musí být snadno pochopitelný a odkazy návodné. Informace pokud možno užitečné a čtivé a nejrůznější formuláře maximálně jasné a „user friendly“. Zapomeňte na útočné stránky, které žijí vlastním životem – návštěvník je musí mít plně pod kontrolou, jedině tak bude spokojený, možná se vrátí a možná u vás i nakoupí.

ANALÝZA POUŽITELNOSTI WEBU Analýza použitelnosti webu

Napsat nepoužitelný web je umění! Pokud chcete, aby vás vaši návštěvníci nenáviděli, pak zapracujte na množství položek v registračních a objednávkových formulářích. Největší špičky dokážou vygenerovat formulář přes celou stránku i s dvaceti údaji k vyplnění! Je to téměř jistý způsob, jak neprodat nic.

Jestli je ale váš záměr opačný, pak si místo šíleného programátora pořiďte analýzu použitelnosti webu. Ta vám mimo jiné prozradí, jaké je ideální rozložení jednotlivých podstránek, jestli je snadné se na nich zorientovat a jestli proces objednávání a registrace návštěvníky spíše naláká, nebo odradí.

UŽIVATELSKÉ TESTOVÁNÍ Uživatelské testování

Nejjednodušší a často také nejspolehlivější způsob, jak zjistit závadu jakékoli služby včetně webu, je nechat ji vyzkoušetsamotnými zákazníky. Přistupují totiž k vašemu produktu nezaujatě a bez jakýchkoli informací. Jsou tak schopní nahlédnout web tak, jak vy sami nikdy nebudete umět – je to pro ně totiž zcela nová věc.

Budou se na webu pohybovat intuitivně, budou následovat vámi přichystané trasy a budou se snažit objednat si výrobek nebo splnit jiný, zadaný úkol. Velmi věrně tak nasimulují chování jakéhokoli dalšího návštěvníka webu. Jejich zpětná vazba je pak to nejcennější – řeknou vám, co je mátlo, co jim nebylo jasné a co nemohli najít.